Hur tänker ni?

2012-03-15 12:30:28 Vardag
» Kommentarer(16) «


Såklart har vi redan flera gånger fått frågan om vi vill ha syskon till Lo, - JA SJÄLVKLART! Däremot så är det inget man kan räkna med utan något vi hoppas på. Följdfrågan är då alltid När?! Ja det är såklart lite svårare att svara på. Dels för att oavsett om man planerar exakt när man vill ha barn så betyder det inte att det blir så.

Vanligast som jag har förstått är ca 2 år mellan syskonen. Rätt tajt men ändå bra tycker jag. Men iofs så tycker jag att även 3 el 4 år emellan är bra, men på olika sätt.

Frågan är nu: Hur tänker ni som har ett barn? När tycker ni det är passade att skaffa syskon? Vill ni skaffa syskon? Ja dela era tankar! :)

Och till er som har flera barn, hur tänkte ni? Hade ni gjort det annorlunda? (såklart menar jag inte då att välja bort någon av era barn utan snarare om ni hade valt att vänta eller skaffa syskon tidigare?) Vad är era tips?

Och sedan är det såklart fritt för er utan barn, eller med endast ett barn (och ej vill ha fler) att dela era tankar!




Kommentarer
Postat av: Jennifer

Tycker att ni ska köra på ett syskon till Loppan ;) 2-3 emellan är bra!

2012-03-15 @ 13:14:42
URL: http://jennifermobergaupair.blogg.se/
Postat av: Johanna

Mina syskon är 7 & 9 år äldre så jag har alltid velat ha nära mellan mina barn. Mellan Milton & Li är det 1 år och 11 månader. Det är bra men väldigt intensivt och kan vara sjukt jobbigt. Med facit i hand skulle det inte ha gjort nåt om vi väntade ett år, men samtidigt så känner jag att den här intensiva perioden är värt de. Skönt att ha småbarnstiden förbi sedan. :)

2012-03-15 @ 13:38:29
URL: http://jordi.blogg.se/
Postat av: Anna

Ett barn kryddar parrelationen, två barn gör INTE det :P

2012-03-15 @ 14:38:34
URL: http://annasmix.se
Postat av: KIKKI

Albin blir 3 till sommaren! :) inga syskon på gång, dock ingen pappa heller nu då för fler barn just nu, men ja..För mig är det viktigt med utbildning, vilket jag kanske skulle tänkt på innan barn, men det blir inte alltid som man tänkt sig ;) så nu är det utbildning, fast jobb och ha en stadig ekonomi och allt sånt, SEN 2 barn till, om man nu hittat en vettig karl och blivande pappa vill säga :) men ja, det får bli ett stort glapp mellan albin och hans syskon, men ja, det känns helt okej ändå :) syskon är alltid syskon!

2012-03-15 @ 15:39:13
URL: http://kikkiiii.blogg.se/
Postat av: Sofie

2-3 år tycker jag är lagomt. Och jag längtar såå mkt till nästa!

2012-03-15 @ 16:05:01
URL: http://sofiewassman.blogg.se/
Postat av: Jennie- Mamma till Melker

Melker är 1 månad äldre än Lo, och jag vill bli gravid i augusti igen typ. Så att det kommer ett syskon till Melker ganska exakt när han fyllt 2. Dock så måste vi nog vänta en stund, då sjukdom och en ev. kommande op för min del försvårar det hela..



Men 2 år emellan tycker jag är bra, det är innan 3-års trotsen, barnet kan gå, kan leka lite fritt själv och man kan förklara lite om vad ett syskon innebär! :)

2012-03-15 @ 19:34:49
URL: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Postat av: Malin

Mina barn är tokplanerade :-) jag hade tänkt mig innan att 2 år mellan dem skulle va perfekt....turligt nog "tog det sig" helt enl planerna och det skiljer 2 år och 3 månader på dem. För oss har den åldersskildnaden funkat kanon och jag tror/hoppas att killarna kan få väldigt kul ihop när de blir äldre.



Vi är väldigt nöjda med två barn så inga syskon är inplanerade, sedan får man se vad som händer ;-) vi båda börjar ju komma upp i ålder med...:p

2012-03-15 @ 20:33:53
URL: http://lallamamma.blogg.se/
Postat av: Jennie - kreativ och pysslig mamma åt Malva

Vi har sagt att vo vill ah ett syskon med 2 - 3 års mellanrum, men det ska passa tidsmässigt då. Vi skulle kunna skaffa en till när M har fullt 1 år, men dte passar inte tidsmässigt just nu, annars vill vi ha nu :)

2012-03-15 @ 20:54:59
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Ida - mamma till Isabella

Jag vill gärna ha syskon till Isabella, gärna med 2-3 år mellan :) Får se hur det blir dock då jag helst hade velat gått färdigt min utbildning men samtidigt vill jag inte behöva skjuta upp på det jag drömmer om, man ska leva här och nu och inte tänka "sen" hela tiden :)

2012-03-15 @ 21:02:10
URL: http://dagarmeder.blogg.se/
Postat av: Nikita - mamma till Albin&Meja

Ja hade tänkt 2,5 år emellan typ .. Men nu blev det 4,5år eftersom ja fick missfall å de tog tid å bli gravid igen .. Så ja har lärt mig att inte ta att bli gravid för givet.

Nu är ja dock skit gla att Albin är 4,5 .

Han är självgående , inga blöjor , ingen välling, kan gå i trappor och klarar sig rätt bra själv , ja får mkt tid med meja , Albin förstår att han fått syskon mm. :-)

2012-03-16 @ 00:36:53
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Jennie - Mamma till Bedina

Hej, Min lilla tjej är nu 7 månader. Och i Oktober ska hon få ett syskon, Det blir altså lite mer än 14 månader mellan dom. Vi ville verkligen ha tätt mellan våra barn, så nu får vi se hur det kommer att gå. Kram

2012-03-16 @ 08:46:53
URL: http://jennieandersson.devote.se
Postat av: Viola 22årig tvåbarnsmamma

Jag har arton månader mellan mina. Jag vet inte riktigt om jag rekommenderar det faktiskt för man vet aldrig vad det är för liten person man får och hur krävande det kommer bli. Mitt andra barn var en sån som gallskrek om hon inte hade kroppskontakt med en 24/7 det första året. Det ledde till att storebrodern som ju trots allt var väldigt liten då fick bortprioriterats mer än vad jag kan tycka varit bra så här i efterhand. Däremot tror jag att de har väldigt stor nytta av att vara nära i ålder bara man kommit för i de där första tre småbarnsåren!

2012-03-16 @ 21:47:27
URL: http://mummyfied.blogg.se/
Postat av: Emelie - 18år & mamma till Elias

Minst tre år mellan, tycker jag.

2012-03-16 @ 23:07:44
URL: http://nilsonee.blogg.se/
Postat av: Isabell - mamma till Embla

Jag kan bara utgå från mig själv och mina vänner och där är det så i princip alla fall att dom som har syskon som är två år yngre är mycket tajtare med varandra än vi som har tre år yngre syskon. Det är inte fören nu när vi blivit lite äldre som vi faktiskt har upptäckt att vi har ganska mycket gemensam med varandra trots allt. Det är nog stundtals jobbigt med två år i mellan men jag skulle ändå helst vilja att Embla fick ett syskon när hon var runt två, då skulle jag inte behöva jobba i mellan och kan vara hemma med Embla längre. Tyvärr är inte min sambo så pigg på iden så vi får se hur det blir :/

2012-03-18 @ 12:29:29
URL: http://annaisabells.blogg.se/
Postat av: Kattis

Jag tycker att man helt och hållet ska gå på sin egen känsla. Känner ni att "nu vill jag ha syskon till Lo" så gör ni vad ni kan och struntar i hur många år det blir mellan. Mellan felix och Melina är det nästan 6½år. Vi ville inte ha tidigare även om jag velat ha tätare för Felixs skull men vi var så pass ung. Sedan är det 2år 1 mån tills Wilma föddes. och där håller jag med johanna, sjukt jobbigt och intensivt men så värt det när småbarnstiden är över. De kommer alltid ha varandra! Jag har ett år mellan mig och min bror och det är för tätt om man frågar mig, inte så kul som lillasyster att alltid hänga med brorsans kompisar och bli kallas "mickes syrra" istället för mitt namn... Men som sagt, när vi känner i själen att ni vill ha ett till barn, då gör ni ett! ;)

2012-03-18 @ 20:50:24
URL: http://kattajonen.blogg.se/
Postat av: Sandra - Mamma till Leon och väntar syskon i september

För oss kommer det bara vara 14 månader emellan men det känns hur bra som helst ändå :) Visst kommer det bli kämpigt men det tror jag att det blir även om det varit 2, 3 eller 4 år emellan också. Det jag tycker är mest positivt med att få så tätt är att första barnet inte kommer ha hunnit utveckla svartsjuka vid den åldern och att man redan är inne i blöjbyten och allt sånt så man inte hinner "glömma bort" något ^^

2012-03-20 @ 21:14:09
URL: http://ettplussett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback