Fråga!

2011-10-27 16:50:21 Frågor & Svar
» Kommentarer(2) «


Fråga från Em:

hej! måste först och främst säga att du har en väldigt mysig blogg. har följt den sen lo låg i magen :)

sen till min fråga:
jag och min pojkvän är 20 år och har varit tillsammans i drygt två år. vi har pratat lite fram och tillbaks om att skaffa barn ganska så snart men aldrig riktigt på allvar, för det känns som att det finns så mycket annat som ska stämma, och sen är man skitnervös över vad alla andra ska tycka..

var din graviditet planerad? och hur hade ni det med boende och jobb? :)


Svar: Hej Em och tack så mycket, alltid roligt att höra! :)
Och sedan för det första, skit i vad andra tycker - om ni är redo och vill skaffa barn så ska ni självklart göra det. Men visst förstår jag eran oro. När jag blev gravid så var det ingen av mina nära vänner (fortfarande inte) som hade barn, jag var inte så orolig över vad de skulle tycka utan mer om de skulle finnas kvar. Efter ett tag gick den oron till självförtroende, för om mina vänner inte vill vara en del av vårat "nya liv som föräldrar" och lära känna våran dotter så är det deras förlust. Nu har vi haft turen att alla våra fina vänner fortfarande finns i våra liv.

Men som sagt, det är erat val. Inte era vänner eller era föräldrars val. Glöm inte det :)

Sedan så kan jag säga att graviditeten ej var planerad. Däremot hade vi under en längre period pratat om barn, skaffa större boende och kombi, så lite planerat kan man säga iaf :) Det var aldrig någon tvekan att vi skulle behålla Lo ♥. Vad gäller boende så hade vi när jag blev gravid en stor 2:a i centrala Sundsvall (hyres) men vi kände ganska snabbt att vi ville flytta hem till Alnö (som ligger strax utanför) eftersom vi vill att våra barn ska växa upp där. Så nu bor vi i en väldigt stor 3:a. Vad gäller boende så är det viktigaste att man trivs och att man har råd. Man behöver inte en 3:a första året om man inte verkligen vill. Och jobb då? Jo min sambo har ett fast heltids jobb och tjänar bra. Jag däremot jobbade på Pop när jag fick reda på graviditeten men sa i samma veva upp mig och jobba 100% som Receptionist på SCA. Inget fast men ändå så att jag skulle få en bra mammapenning.

Att få ut en hyffsad mammapenning är ju viktigt såklart. Och var noga på att läsa på om det, så ni har bra koll på vad som gäller. Om jag inte minns fel så ska man ha jobbat 8 månader minst för att få ränka mammapenning på den lönen. Men som sagt, va pålästa. :)

Hoppas du fick lite hjälp och lycka till! ♥


Kommentarer
Postat av: marléne

Jag förstår vad du menar, nej inte som jag vet iaf. Men du har rätt, det känns som Lollo är ett smeknamn som kan uppstå :O Okej vad bra, de kan nog dröja någon vecka till men sen kommer jag beställa =) Kramar!

2011-10-27 @ 17:48:13
URL: http://marleneperssson.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej. Har läst din blogg länge och undrar nu vad pappa henke jobbar med? Hur mycket får du ut i mammapeng?

2011-10-27 @ 22:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback