V.34 Lillasyster

2013-04-11 14:08:30 Lykke i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:

Din bebis längd är denna veckan ungefär 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 – 2.4 kg.

Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.

Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern.

 

Mamman:

Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

 

Hur mår jag:

Sista veckan har varit extremt tung. Jag har så himla ont i magen, pga av alla sparkar & sammandragningar. Jag känner mig less och trött på att vara gravid och kan inte alls njuta trots att jag vill. Huvudvärk har jag haft i en veckan nu, vi får se om det är något som påverkar el beror på graviditeten.
Lite förvärkar har jag börjat känna av men de är lättsamma, önskar sååå att jag hade ont, haha! Snälla snälla låt det nu bara vara 4-5 veckor kvar!! ♥

Kommentarer
Postat av: Mimmi - mamma till Lo & ängeln Lilly!

Lo var i storlek med en vecka 33-34 bebis när hon föddes :'D

2013-04-13 @ 22:33:36
URL: http://mimmiastrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback