V.30

2011-03-18 06:56:00 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
I vecka 30 är medelkroppslängden 41 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1600 gr. Huvudets omkrets är 28 cm.

Barnet är väldigt medveten om sin omgivning. Vi föreställer oss ofta att livmodern är en mörk plats. Detta stämmer inte. Ögonlocken är öppna och fostret kan se skillnad på ljus och mörker då pupillerna utvecklats så mycket att de reagerar på ljusförändringar. Det verkar kanske som om barnet alltid vilar när du är vaken och är vaken när du sover. Det är inget som säger att du kommer att få en nyfödd som inte sover av den anledningen.

Barnet förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisen börjar hicka.

Barnets huvud har nu i princip den huvudstorlek det ska ha när det föds.

Mamman:
Tre fjärdedelar av den graviditet har nu gått. Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn.

Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det.

Hur jag mår?
Svanken gör sig påmind lite då och då, jag blir lättare andfådd och är rätt trött, men annars kanonbra! Känner mig lagom tjock och behöver väl inte bli så jättemycket större.. men samtidigt så vet jag ju att så kommer der bli! Men allt för Lillan! Magen min är stenhård och det känns ungefär som att någon pumpar upp en fotboll i mig.. jag undrar många gånger om jag inte snart spricker! Helt sjukt!
Bebis i magen är grymt livlig och jag älskar det, och det märks rätt tydligt att det blir trängare för varje dag nästan.. revbenen och kissblåsan är de nya utsatta delarna att sparka på! När det kommer till vikt och bristningar så är det okej fortfarande, vikten vet jag inte utan ska kolla i helgen.. och precis som jag sagt tidigare så är jag glad så länge det inte börjar synas allt för mycket på resten av kroppen! Och ännu inga bristningar.. men jag väntar bara på dem! :P haha.. hoppas verkligen jag slipper men tror knappast det!


Annars så älskar jag verkligen livet nu, trots trötthet och stress som jag upplevt de sista dagarna. Jag och H längtar så mycket efter våran lilla Bebis och att få bli en riktigt familj! ♥





inte världens bästa bild men den får duga för idag! Kommer en bättre under helgen! ♥


Kommentarer
Postat av: fatima (Isayah's mamma + BF i mars)

Söt magen <3

2011-03-18 @ 11:42:57
URL: http://www.thistakes.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback