MAT, AMMA & ERSÄTTNING..

2011-07-13 21:28:12 Lo 0-3 månader
» Kommentarer(7) «


Förra torsdagen då vi var på BVC för att väga och mäta Lo gick det inte så jättebra, Lilla Lo vägde fortfarande 4180 g och var 55 cm.. - ja, amma oftare var det vi skulle prova. Såklart fick jag skitdåligt samvete då min lilla tjej inte hade gått upp något. Självklart vet jag att jag inte gjort något fel men man mår ju ändå dåligt.

Har iaf jobbat med att amma oftare men det har varit svårt :/ Lo ville inte alls äta oftare utan skrek sig igenom den första halvtimmen varje gång. I måndags hade Lo otroligt ont i magen, även det mitt fel - pizzasallad är ju såklart inte bra för en liten bebismage, men inte tänkte vi på det! Nu kommer jag iaf inte göra om det! Iaf så åt Lo väldigt dåligt i samband med magknipen, och under hela kvällen vägrade Lo äta.

Tillslut provade jag att pumpa ut, då Lo fick panik så fort jag försökte amma.. och då visade det sig att det inte alls fanns mycket mjölk. och då hade hon inte ammat på flera timmar (pga magknipen).. Ja, så inte konstigt att Lillan inte gått upp i vikt, fick ju endast ut 125 ml och det är inte mycket.

Så efter det har vi fortsatt att pumpa ut så vi ser hur mycket hon får i sig, jag hoppas såklart också att det ska komma mer mjölk nu när jag försöker pumpa ofta, men det ser inte positivit ut tyvärr! :( men ett tag till ska jag kämpa för att få mer mjölk. Just nu iaf så får Lo allt jag kan pumpa ur och ersättning om hon inte blir mätt! och på bara två dagar ser det ut som att hon har gått upp i vikt! :)

Så är läget, jag vill amma och jag ska försöka få igång det så jag får mer mjölk. Jag gör mitt bästa men det viktigaste är att Lo får i sig mat så hon blir mätt!

Imorgon ska hon mätas och vägas så då får vi se om hon gått upp! Ska också rådgöra med våran bvc läkare imorgon om allt som gäller mat och ammning! :)

Och självklart så tar jag gärna emot tips från er läsare!

Kommentarer
Postat av: Emma

huga mina hjärtan.. förstår att du vill amma.. vännen du är en riktig kämpe du e en fantastisk mamma på alla sätt och vis! så hur de än bli är jag säker på att de blir toppen.. ska vi ses på fredag? ledsen att jag inte ringt men har jobbat 3 dygn i rad :(.. längtar efter mina prinsessor <3 i doo anything for yoo! Älskar er sjuuukt mkt!!!

2011-07-13 @ 21:49:14
URL: http://emmaoliviapersson.blogg.se/
Postat av: Elin ♥ Mamma till My

Hoppas det kommer igång mer mjölk :) Jag har aldrig ammat My, det gick verkligen inte. Vi kämpa i två veckor,sen orka jag inte mer.



Hon gallskrek så fort hon lades vid bröstet. Jag pumpa , men ju mer jag pumpa ju mindre kom det, till slut kom det ingenting. Så hon har fått ersättning sen födseln och jag är så glad över att barnmorskorna och BVC stöttade mig helt i mitt beslut av att bara ge ersättning.



Men skönt att hon har gått upp i vikt iallafall :)

Kämpa på! :)

Stor kram

2011-07-13 @ 21:55:01
URL: http://mysansfamily.blogg.se/
Postat av: Tea

Inte kul att Lo inte går upp i vikt och får i sig tillräckligt. Vi fick börja med ersättning i samband med att jag åt antibiotika som Lillan inte gillade och fick ont i magen av. Till slut slutade hon äta och var helt otröstlig. Då blev det mat via en sond och sen flaska så länge jag åt antibiotika. Jag pumpade (och slängde) under hela tiden för att hålla igång mjölkproduktionen.



När antibiotikakuren var över var det meningen att Lillan skulle ammas igen men hon ville inte ta bröstet. Efter flera dygns försök bestämde vi oss för att fortsätta med flaska. Så nu pumpar jag och kombinerar med ersättning eftersom hon inte blir mätt på den bröstmjölk jag får ut.



I börja kände jag mig stressad över att inte kunna amma och att inte kunna ge henne enbart bröstmjölk med alla nyttigheter. Nu har jag fått lite mer ro och känner att det blir bra vilket som. Jag pumpar inte lika ofta utan när det passar. Lillan ska hela tiden gå först!



Hoppas att det blir bra för er med matningen och att Lo blir mätt.

2011-07-13 @ 22:08:18
URL: http://langrean9manader.blogspot.com/
Postat av: My

usch, hoppas verkligen det vänder snart vännen!

2011-07-13 @ 22:33:20
URL: http://unwake.blogg.se/
Postat av: Jennie- Mamma till Melker

Du får absolut inte känna att det är ditt fel, och skämmas för att ge ersättning. Det är vanligt!

Jag hade jättemycket mjölk från början, men efter 2 veckor sinade den rätt kraftigt. Melker låg vid bröstet konstant, men skrek och skrek efter varje matning iaf, på bvc visade det sig att han inte gick upp nåt i vikt heller, så inte konstigt han skrek, han var ju hungrig stackarn! Han fick urpumpad mat i början, och tillägg efter, men att sedan behöva sitta nästan 1,5 timme och pumpa för att få ur ca 100 ml kändes inte så lockande.. Så då blev det ersättning helt, vilken frihet! :)

2011-07-14 @ 09:07:10
URL: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Postat av: Kimmey

Det finns en nässpray som får mjölken att rinna till snabbare. den tar du ca 5 min innan amningen=) Bvc vet mer om det =)

Postat av: Kattis

När jag pumpade ur till Melina fick jag aldrig ut mer än ca 100-150 ml, men jag hade mer än så eftersom hon gick upp som hon skulle. jag kom aldrig överrens med pumpen helt enkelt. Är Lo nöjd tror inte jag att du behöver stressa upp dig, vill hon inte äta är hon inte hungrig..

Hoppas det löser sig!

2011-07-14 @ 21:50:58
URL: http://kattajonen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback