V.38 Lillasyster

2013-05-09 10:51:21 Lykke i magen ♥
» Kommentarer(0) «


Bebisen:
I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Den växer fortfarande lite även om den egentligen redan är redo att födas. Ditt barn är nu helt redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. 

Mamman:
Antagligen känner du dig mycket obekväm just nu. Du kanske har börjat känna av ilningar i bäckenet och ner för benen. Detta beror på att fostret kommer åt nerver när det skruvar sig neråt i bäckenet.

Nu är barnet helt färdigt och kallas för fullgånget. Det kan från och med nu födas när som helst, även om 40 procent av alla barn föds en vecka eller mer efter beräknat förlossningsdatum. En normal graviditet varar mellan 38-42 veckor. Ungefär 4% av alla barn i Sverige föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. Hela 92% föds alltså mellan dessa fyra veckor.

Du kanske är svullen på grund av vatten i kroppen. Därför kan det vara läge att ta av sig ringarna på fingrarna nu om du inte redan gjort det. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt.

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

 

Hur mår jag:

Höggravid hej och hå!  ♥ Jag mår okej. Förvärkar under mornarna men sedan avtar de, suck. Jag är stor som ett hus, har börjat få väldigt mycket vatten i benen och jag är stel som en pinne. Att ta sig ur sängen eller upp från soffan är ett heltidsjobb och jag skulle helt ärligt vilja se mig själv. Skulle troligtvis skratta ihjäl mig.  Ont i magen har jag fortfarande, då Skorpis rör sig sjukt mycket fortfarande.
 
Måste fixa klart BB-väskorna. Skorpans är snart klar, ersättning, filt och snutten ska ner. Min egen är långt ifrån klar, Henke har inte ens börjat och sedan så tänkte jag göra iordning en till Lo så att det nödvändigaste finns som blöjor, välling och ett ombyte :) Så att det blir lätt för dem som tar henne då det är dags ♥
 
20 dagar kvar! Max 32 jihoooo! Nu är vi nära och jag kunde inte längta mer!!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback