Amning

2013-06-17 16:23:22 Bara Linnéa
» Kommentarer(6) «


Måndag ♥
 
Tänkte skriva lite om amningen, skrev ju två långa inlägg om just amning och hur jag kände kring det innan Lykke föddes, Del1 & Del2.
Jag bestämde mig iaf för ett ge det en chans. Jag pratade mycket med min BM om hur jag kände och hur jag ville att det skulle gå till. Vi skrev tydligt i mitt förlossningsbrev och i journalen hur jag kände kring detta.
Det kändes bra men jag förberdde mig också på att det eventuellt inte skulle kännas bra, så ersättning och en flaska fanns också med i BB-väskan.
 
Dagen D kom och som några av er kanske läst så gick allt i turbofart. Något brev hann jag aldrig visa och om den BM som förlöste mig hann läsa min journal tvivlar jag på :)
 
Men BM var jättebra, hon frågade om hon fick lägga Lykke vid bröstet då hon kom och det var en självklarhet. Sedan frågade hon om jag ville amma och där kunde jag berätta hur allt var med Lo och hur jag kände. Hon var så otroligt förstående och tyckte att jag hade en bra och rätt inställning. Men jag ville som sagt ge det ett försök och Bm hjälpte mig att lägga Lykke rätt vid bröstet.
 
På en gång sög Lykke till och sög jättebra, vilken skillnad! Lo sög verkligen skitdåligt om jag jämför. I säkert 2½ timme låg våran lilla miniskorpa vid bröstet och sög. Jag testa också att själv byta sida och även där gick det kanonbra. Vilken start, känns himla skönt och bra, och lite mysigt tillochmed!
 
Vi åkte ju hem samma dag hon kom och att vi var förberedda med ersättning är jag glad för, fick ju direkt stora blåsor och Lykke var hungrig ganska snabbt, så första dagarna innan det rann till så fick hon lite ersättning till och från. Men ammades också.
 
Nu har det snart gått två veckor, Lykke har ammats ungefär 95% och fått lite ersättning ibland på kvällarna då mjölken inte räckt till. Nu tyvärr så har jag märkt att det inte riktigt räcker till, idag har jag fått gett varannan måltid ersättning och varannan bröstmjölk. Vet inte varför det blivit så då jag ammat nästan hela tiden. Men jag kommer fortsätta amma så länga jag kan och pumpa/amma lite extra för att hålla det igång. Sedan får vi se helt enkelt. Kan iaf säga att jag är glad att jag gav det en chans och att jag är stolt som gjort mitt bästa.
 
Känns som att det bara är att inse att produktionen inte är den bästa hos mig. Sedan så har det känts så annorlunda att inte bli stressad över det, på kvällen har vi bara gett lite extra ersättning för att göra Lykke nöjd och mätt ♥
 
Ville bara dela med mig av hur det har gått hittills och hur det känns ♥

Kommentarer
Postat av: Frida - mamma till Melody

Åh va starkt av dig att försöka och att det har funkat bra ♡ Lykke är verkligen så fin! Tänkt att ni har skapat två fina tjejer ♡

Svar: Tack fina du! Känns jättebra att jag vågade försöka för det är så mkt bättre denna gång :) Sedan så får vi se hur länge mjölken räcker till, Lykke äter som en häst <3 hihi Och tack! hihi mina fina flickor! Snart dags för dig tror jag nog :D ;)
Linnéa & Lo

2013-06-17 @ 18:50:41
URL: http://Fridaandfredrik.blogg.se
Postat av: Lina - Mamma till Eila

Åh tack så mycket för att du delar med dig! Fick ju aldrig riktigt igång amningen med Eila och det "förstörde" första tiden. Förossningssmärtorna var ju ingenting I jämförelse med amningen! Denna gången tanker jag précis som du ge det en ärlig chans men har säkrat upp med ersättning för jag tanker inte gå igenom samma sak igen! Men det känns skönt att höra att det fungerar bättre för dig andra gången, det iger lite hopp för att det ska gå bättre även för mig :). Kram

Svar: Roligt att det uppskattas :) Jag tror att du precis som jag har bättre chans till att det blir bättre denna gång, man har ju gjort alla misstag och jag tror att det gör mkt att man har ersättningen där så man slipper stressen och så att lilla bebisen inte behöver suga sönder bröstet innan det ens finns någon mjölk!
Jag hoppas att det funkar för dig med och att ni får en kanonstart med lillebror <3
Men oavsett om du ammar el ej så kommer det bli underbart!
Massa kramar!
Linnéa & Lo

2013-06-17 @ 20:45:41
Postat av: Sandra - mamma till Minéa och Edvin

Åh vad jag känner igen mig.
När M föddes var jag helt inställd på att amma - för det var ju det man skulle - alla pratade ju om det som om det vore en enkel och självklar sak.
Men M sög aldrig tag ordentligt. När hon vae 1 dygn hade hon gått ner 500 gr (vägde bara 2,8 när hon föddes) och då fick vi lov att ge henne ersättning för att hon skulle gå upp i vikt. Jag fortsatte försöka amma henne, men det gick bara inte. Hon fick inte tag och blev bara hysteriskt arg och skrek, vilket resulterade i att jag blev stressad och hela amningsitiationen blev ett stressmoment. Efter 2 veckor (varvat med ersättning och försök att amma) bestämde jag mig för att skita i amningen, och oj vilken nöjd bebis (och mamma) vi fick då.

När jag vad gravid med E var jag väldigt tveksam till amningen, och pratade med min BM om det. Hon var jättebra och förstående ang det. Vi kom iaf fram till att göra ett försök, men jag sa att jag tänker inte kämpa ihjäl mig, funkar det inte så får det vara. Men på en gång när E kom upp på bröstet letade han sig fram och sög tag, och där satt han sedan fast i 2 timmar. Amningen funkade på en gång och han gick knappt ens ner i vikt, bara 60 gram. Han är nu 1,5 månad och det funkar fortfarande jättebra och jag tycker till och med att det är mysigt (trodde aldrig att jag skulle säga det :P)

Svar: Roligt att du delar med dig! Tänk att vi ändå är så många som lidit så över detta med amning, tänk om hysterin kunde dämpa sig liiiite så skulle det garanterat gå bättre för så många!
Hoppas det fortsätter vara mysigt!
Kramar!
Linnéa & Lo

2013-06-17 @ 21:25:25
Postat av: mariekarolina

Huvudsaken att man själv mår bra och är nöjd! :) Med Felicia var de nästan tvärtom, hon sög FÖR bra och jag hade FÖR mycket mjölk (fick pumpa ur och kasta i början), och nu, efter 22 månader, har vi ÄNTLIGEEENNNN slutat! Ingen kunde vara gladare än jag ;) Därför känner jag mig jätte osäker inför framtida syskon och amning. Känner mig ganska klar med att amma - för all framtid ;) Men mycket kan ju hinna ändras innan det är dags igen :)

Svar: Så glad för din skulle att ni äntligen kan sluta. Förstår att din situation var lika jobbig om inte jobbigare. Åhh det förstår jag också, till 100% det positiva är att det troligtvis funkar även nästa gång om du vill och du kan ju faktiskt bestämma själv KRAM!
Linnéa & Lo

2013-06-18 @ 09:19:48
URL: http://mariekarolina.blogg.se
Postat av: Kristina

Men va skönt för er att det funkar bra med ammningen! Du gör det jättebra :)

2013-06-19 @ 22:16:05
Postat av: Anna - Livet med tre barn <3

Så starkt av dig Linnea. Förstår verkligen dina känslor kring detta och håller med dig om att det är lättare att hålla stresskänslorna på lite avstånd när man får andra barnet. Det hjälper himla mycket.

Kram och fortsatt lycka till <3

2013-06-19 @ 23:37:36
URL: http://withlovefrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback