V.24 Lillasyster

2013-01-31 12:39:34 Lykke i magen ♥
» Kommentarer(2) «


Bebisen:
Nu börjar det bli trångt i magen och det känner du förmodligen, i vecka 24 är medelkroppslängden 32 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 700 gr. Huvudets omkrets är 22,5 cm. Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.

Håret på huvudet fortsätter att växa och ögonfransar bildas. De flesta dragen ser nu ut som de kommer att göra när din bebis föds. Eftersom den blir allt rundare så finns det allt mindre plats i livmodern att göra kullerbyttor och piruetter Om din bebis skulle födas så här tidigt, skulle den ha goda utsikter att klara sig (ca 85%). Balanssinnet är välutvecklat och barnet vet vad som är upp och ner. Nu börjar nästa känsliga utveckling av hjärnan som pågår fram till vecka 36. Könsorganen är helt färdigutvecklade.


Mamman:
Din livmoder kan du enkelt känna 4-5 cm ovanför din navel. Det är inte ovanligt med halsbränna och ryggont. På grund av att blodmängden i kroppen ökar och att kroppstemperaturen stiger något får många kvinnor en rosig hy under graviditeten. Huden sväller och tar upp mer fukt, Den ökande blodmängden innebär också att du svettas mer. Ökande blodflöde i slemhinnor och ökande blodtryck kan också göra att du upplever rinnande näsa och oftare får näsblod.

Det är lätt att drömma mycket livliga drömmar just nu, det kan vara det undermedvetna som förbereder dig på att ett nytt liv väntar. Tänk på att vissa inköp bör göras i tid eftersom det kan vara allt svårare och jobbigare att handla i och med att kroppen blir allt mer klumpig och magen större. Kanske kan du och din partner börja inreda det blivande barnrummet, bädda vaggan eller planera vart skötbordet ska stå. Våga be andra om hjälp och försök att vila emellan åt. Drick mycket vatten.

 

Hur mår jag?
+ 5kg viktmässigt, ett kilo mer än med Lo tror jag. Känns bra, jag har även denna gång en bra syn på mat men det skulle vara skönt om jag inte går så mycket mer än då Lo låg i magen. Vet ju att det kommer bli svårare denna gång att tappa kilon.
Jag mår annars bra, vissa dagar har jag vatten i benen och vissa inte. Köpte hem ett par stödstrumpor iaf som jag kan ha de dagar jag jobbar. Jättesköna!

Tycker tiden går sakta... när jag kollar på samma vecka med Lo så tyckte jag också det, känns liksom att man är i v.22 - v.25 i typ 10 veckor..

Helt seriöst, om jag inte hade sett två ggr att det endast var en skorpa i magen så hade jag trott på minst två. Som lillasyster bökar, sparkar, voltar mm i magen är helt otroligt! Jordens vildaste lilla lillasyster ♥

 


Kommentarer
Postat av: Nikita

Skönt att hon rör sig mkt i magen då vet man att
Allt är bra därinne :-)

Svar: Absolut :) Ingen tvekan här inte! Förstår bara inte hur det går till ;D
Linnéa & Lo

2013-01-31 @ 19:59:22
URL: http://nikital.blogg.se
Postat av: Isabell - mamma till Embla och bebben i magen

Mysigt med massa rörelser :) våran bebis är lite snålare plus att jag har moderkakan i framvägg, tråkigt tycker jag men det dröjer nog inte länge fören det börjar sparka ordentligt :)

2013-02-02 @ 21:53:09
URL: http://annaisabells.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback