V.36 Lillasyster

2013-04-25 09:44:32 Lykke i magen ♥
» Kommentarer(0) «


Bebisen:

I vecka 36 är medelkroppslängden ca 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 2800 gr. Huvudets omkrets är ungefär 33.5 cm. Många kvinnor tycker att fostret rör sig mindre och mer sällan från och med nu.  Föds ditt barn i vecka 36 så klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen. Fostret fortsätter att växa och skruvar sig nedåt i bäckenet.

Du kan till och med känna en lättnad snart och kunna andas lite enklare. Detta gör också att du kanske få gå på toaletten oftare också. Skulle förlossningen starta nu så gör man oftast ingenting för att förhindra detta. Moderkakan börjar åldras.
Barnet gör sig färdigt att födas när som helst och underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.


Mamman:

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. De sista veckorna nu ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern.

Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några
livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72 timmar om rörelserna minskar i antal.

De sista veckorna kan vara väldigt tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.

 

Hur mår jag:

Det känns lika jobbigt varje vecka att känna att jag inte kan njuta alls på samma sätt som jag gjorde med Lo ♥ Men allt är ju såklart annorlunda denna gång, jag har ont denna gång och kan varken koppla av el vila hemma. Jag har ju jordens bästa tjej här hemma som jag vill leka, busa & mysa med så fort vi har tid.
 
Mendagarna går framåt och även om det känns långt borta så är det rätt så nära nu. Vi längtar, har jag sagt det? ;) hihi
 
Idag är det exakt en månad tills den 25 Maj, som för oss är det datumet som är det mest korrekta, dock så kommer Skorpan såklart inte komma då men ändå hihi ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback