V.16

2012-12-03 11:26:40 Lykke i magen ♥
» Kommentarer(3) «


Mamman:
Man kan nu börja känna små fosterrörelser, men det är inte alls ovanligt att det tar längre tid eller att mamman känt av det tidigare. För en förstföderska är det svårt att veta vad man ska känna, och ibland kan det bara kännas som ett vanligt kurr i magen. Nu syns det på det flesta att man är gravid, även om det säkert gjort det ett tag. Runt vecka 16 är det vanligt att mamman får lyssna på bebisens hjärtljud på en kontroll hos barnmorskan och någon gång mellan graviditetsvecka 16 och 21 blir man erbjuden rutin ultraljud. Man kan, ibland, redan nu se fostrets kön på ultraljud om så önskas.

Mammans hjärta pumpar runt en allt större mängd blod och man kan lätt känna dig andfådd. Många kan även känna av halsbränna och sura uppstötningar. Men vid det här laget har illamåendet och tröttheten som du kan ha upplevt under de tre första månaderna av graviditeten förmodligen avtagit. Många kvinnor berättar att de nu börjar känna sig fulla av energi. Om du är en av de lyckliga som känner denna extra kraft, så njut av den! Men vila också regelbundet med fötterna i högt läge (om någon förtjänar att lägga upp fötterna så är det du) och se till att dricka mycket vatten.


Bebisen:
Bebisen är ca 14 cm lång från huvud till rumpa och väger runt 80-100 gram. Barnet urinerar nu var 40-45 minut och både arm och benrörelser börjar bli mer koordinerade. Nu är barnets armar och ben färdigbildade och lederna fungerar. Skelettet hårdnar i och med att benen förkalkas och denna process kallas ossifikation. Fostret kan hålla huvudet upprätt, göra grimaser som gapa och kisa. Det kan också greppa navelsträngen som nu börjar flytta sig lite längre ner på barnets mage.
Denna vecka kommer öronen att placeras på sin rätta plats och är nu klart synliga. Fostret börjar se ut som en liten människa, fast väldigt liten. Huden är nästan genomskinlig och man kan tydligt se blodådrorna. Hela kroppen täcks från och med nu till och med födelsen av ett tunt lager hår, kallat lanugo.

Hur jag mår:
Jag mår prima! Förutom Ibs:en.. :/ När Lo låg i magen vart min mage bra, jag kunde äntligen leva normalt. Denna gång är det tvärtom.. det är som att jag har slarvat dygnet runt sedan jag blev gravid, väldigt tråkigt då det påverkar mitt humör och mitt mående. Svimfärdig varannan morgon är sådär. MEN annars mår jag jättebra ♥ Längtar som en tok till RUL!

Kommentarer
Postat av: AnnaMalin

Ååh härligt att det närmar sig RUL!! Tråkigt med Ibs:en bara, hoppas att det blir bättre snart! Kram :-)

Svar: Jaa ska bli så spännande :D jaa, förhoppningsvis blir det bättre :) Annars är det bara att stå ut ;) Kramar!
Linnéa & Lo

2012-12-03 @ 13:01:53
URL: http://annamalinform.blogg.se/
Postat av: My - Mamma till Alma

Usch, jag hade rejäla problem igår med min IBS. Ville bara sjunka ner genom jorden och dö.. USCH!

Hoppas det blir bättre snart vännen! Skönt att du mår bra i övrigt :)

2012-12-03 @ 14:16:54
URL: http://unwake.blogg.se
Postat av: Lina

Vi har rul samma dag! Jag har bf 23/5 :) nu måste jag genast fortsätta läsa din blogg;)

Kram

Svar: Åh så roligt! Du har ingen blogg? :) hihi Kram!
Linnéa & Lo

2012-12-04 @ 14:51:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback