V.38

2011-05-13 06:15:00 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
I vecka 38 är medelkroppslängden  50 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3200 gr. Huvudets omkrets är 34,8 cm. Den växer fortfarande lite även om den egentligen redan är redo att födas. Ditt barn är nu helt redo för ett liv utanför livmodern. Visste du att det är barnet själv som bestämmer när det ska komma ut, graviditetslängden finns programmerad i barnets arvsanlag. Lungorna är fyllda med vätska fram till födelseögonblicket då vätskan pressas ut för att ersättas med luft. 

Mamman:
Antagligen känner du dig mycket obekväm just nu. Du kanske har börjat känna av ilningar i bäckenet och ner för benen. Detta beror på att fostret kommer åt nerver när det skruvar sig neråt i bäckenet.

Nu är barnet helt färdigt och kallas för fullgånget. Det kan från och med nu födas när som helst, även om 40 procent av alla barn föds en vecka eller mer efter beräknat förlossningsdatum. En normal graviditet varar mellan 38-42 veckor. Ungefär 4% av alla barn i Sverige föds före vecka 38 och lika många efter vecka 42. Hela 92% föds alltså mellan dessa fyra veckor.

Du kanske är svullen på grund av vatten i kroppen. Därför kan det vara läge att ta av sig ringarna på fingrarna nu om du inte redan gjort det. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt.

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

 

Hur mår jag:

Höggravid kan man nog kalla mig nu tror jag, och trots att jag är det så mår jag ändå bra. Självklart är jag trött, känner av förvärkar och har mycket sammandragningar men ändå är jag hyfsat alert och jobbar fortfarande 100%.

Kläder har ju varit ett problem länge men visst blir det värre ^^ haha, längtar så grymt mycket nu på att kunna handla normala kläder igen. Lillan i magen är fortfarande en liten vildig som mer än gärna kickar mig på revbenen.

Kroppen annars i sig känns ändå helt okej, javisst ser jag ut som en flodhäst med enorma vattensvullna fötter&vrister, men det kan man ju alltid skratta åt. Vägde mig igår hos BM och ligger nu på 71 kg, inte ett dugg paff blev jag men visst känns det konstigt att ha passerat 70kg för första gånger. Bristningarna är ännu inte en del av mig men snart så kommer de.. TYVÄRR! Haha tror inte en dag att jag slipper, men hoppas såklart.

 

Ja annars så njuter vi av livet, av sommaren som snart kommer och av att vårat lilla hjärta snart är här. Det är het sjukt att vi går in i vecka 38, tiden har verkligen sprungit iväg och tack o lov så har jag verkligen njutit.

Snart är mamma och pappas älskade prinsessa här


Kommentarer
Postat av: Saran - Med en Julian i magen ♥

Vad duktig du är som fortfarande jobbar! :) Vi får inte jobba från 3 veckor före BF, då måste man vara hemma :P Nu har ju jag iof. varit hemma sedan nyår eftersom mitt jobb brann ner, och det har faktiskt varit ganska skönt! Även om jag är väldigt rörlig och kan fara runt och hoppa och springa och gå fjällturer fortfarande, så är jag väldigt trött och sover typ 12 h per dygn :P Så om jag hade jobbat fortfarande hade det inte funnits så mycket mer tid över på dygnet ^^ haha

2011-05-13 @ 10:34:36
URL: http://saharan.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback