V.29

2011-03-11 09:23:21 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
I vecka 29 är medelkroppslängden ungefär 39 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1400 gr. Huvudets omkrets är 27 cm. Alla sinnen är nu utvecklade. Nu är ögonen åter öppna och hinnan över linsen borta. Om barnet skulle födas nu kan ögonen skilja mellan ljus och mörker. Ögonen får färg vid den här tiden men vilken färg barnet slutligen får vet man inte förrän några månader efter födelsen. Ögonlocken är nu öppna då barnet är vaken och slutna då det sover.  Fostret urinerar cirka en halv liter per dag.

Mamman:
Det kan vid den här tiden kännas som om dina organ knappt får plats i magen längre. Det stämmer precis. Mest ont brukar man ha i ryggen och benen. Tänk på att vila och ta det lugnt, stressa inte. Om du har mycket förvärkar så kan du ta ett varmt bad. Det brukar lugna ner dem eftersom dina muskler slappnar av för de flesta. Detta brukar fungera även när det börjar närma sig förlossning. Är du osäker på om det är förlossningsvärkar eller förvärkar så kan du testa ifall de försvinner när du tar ett varmt bad då är det med största säkerhet förvärkar.

Bebisens näringsbehov blir större under tredje trimestern och du behöver äta mycket protein, C-vitamin, folsyra, järn och kalcium (ca 200 mg går åt varje dag till att bygga upp bebisens skelett), så se till att äta mat som är rik på dessa näringsämnen.


Partner:
Om din tjej är stressad eller upprörd (eller kanske orolig av att hon har känningar av förvärkar) påverkas bebisen eftersom de hormoner som frigörs passerar moderkakan och överförs till barnet. Nu kan du få se en liten fot puta ut på magen. Försök att fånga den! Ditt barn kan även känna om mamma är stressad, ledsen eller orolig. Ge din kvinna lite massage eller fyll badkaret med varmt vatten för ett avslappnande bad. Oron på natten ökar, det kan vara svårt för den blivande mamman att ligga på rygg, barnet trycker mot kroppspulsådern och det kan ge yrsel och illamående.

 

Hur mår jag:

Bra, såklart! Det bökar på som vanligt i magen. Fullfart hela tiden. Jag känner mig pigg och klarar av det mesta. Försöker dock ändå att ta det lungt och vila så fort jag känner att jag behöver det! och samtidigt som tiden springer iväg så går det grymt sakta! Vill ju träffa den lilla NU! hihi

Jaa annars har jag ibland ont i svanken, men det har blivit mycket bättre, rumpan och benen är lite extra känsliga men jag tycker ändå att allt känns kanonbra, och att jag har det väldigt bra som ändå mår så bra!

Nu ska jag fortsätta njuta av att ha en fin mage, en livlig bebis och en underbar familj & sambo ♥ och såklart världens bästa vänner!!


Kommentarer
Postat av: Sandra! Mamma till Noel!

Förstår att du längtar! Men det kommer gå fort och passa på att sova, för mig känns det som om det var förra månaden som det var flera veckor kvar och förra veckan som jag åkte in till förlossningen, det är så häftigt och spännande! Nu är min lilla prins redan 4 månader, det går för fort. Lycka till! :)

2011-03-12 @ 00:49:47
URL: http://sandraabjorklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback