V.21

2011-01-14 09:30:45 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebis:
Barnet är ca 24-27 cm lång från hjässa till fot och väger ca 400 g. Bebisens vikt ökar nu med ca 70 g om dagen. Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, kan knäppa händerna och kan skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött- om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik. Spela gärna låtar om och om igen så lär sig barnet att känna igen de låtarna. Börja prata med barnet.


Mamma:

Nu har du passerat mitten av graviditeten och livmodern växer till några tvärfingrar över naveln. Magen syns väl. Illamåendet och tröttheten har gått över. I Sverige brukar barnmorskorna rekommendera ett extra järntillskott från mitten av graviditeten på 60-100 mg/dag. Det beror på att, även om du äter bra mat finns det risk för att du inte kan täcka det ökade järnbehovet, utan att tära på reserverna - och de kan behövas i samband med förlossning och amning.

Barnet växer och mammans mage börjar nu växa rejält. Det kan klia på magen då den tänjs ut. Smörj magen med hudlotion. Tänk på att ditt barn nu kan känna smekningar och beröring på mammans mage. Många kvinnor börjar nu känna sig varma, vilket är helt naturligt eftersom sköldkörteln är mer aktiv och ämnesomsättningen är 20 procent högre än annars. På nätterna svettas många för att kyla ner kroppen. Det är viktigt att dricka mycket vatten.

Hur jag mår: Livet är underbart, vad mer kan jag säga! +3,5kg så det kommer! Kissar dygnet runt, men det är helt okej. Prinsessan sparkar och bökar, ofta och vi älskar det. Jag börjar faktiskt känna mig tjock, många kläder passar inte över magen.. alla tröjor blir för korta så att inhandla lite mer mammaplagg börjar bli aktuellt. ♥ Mår ju prima som mammas lilla pyre gör det lätt att vara så lycklig hela tiden. Nu vill jag ha mina lilla Prinsessa här oss oss! ^^


Kommentarer
Postat av: jenny

kan du inte vissa bild på hur din mage ser ut? nyfiken är man :)

2011-01-14 @ 19:27:33
URL: http://admin.nextinfashion.se/jennylilja97

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback