V.20

2011-01-03 11:30:50 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
I vecka 20 är kroppslängden omkring 20 cm (från huvud till rumpan) och vikten i medeltal 350 g. Fram till vecka 20 är alla barn ungefär lika stora, sedan ökar skillnaderna. Spela gärna musik för barnet - gärna samma melodier. Både barn i magen och små barn älskar upprepningar, något som de känner igen. Nyfödda barn känner igen musik de hört under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare när just den melodin spelas Bebisens körtlar börjar producera det vita fosterfettet som ska skydda dess hud mot fostervattnet. Fosterfettet sitter ofta kvar när bebisen föds. Huvudhår och tånaglar börjar växa på det här stadiet, liksom hår på överläppen och i ögonbryn


Mamman: Du har nu gått halva tiden av dina 40 veckor. Livmodern når i höjd till naveln. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. I den här veckan brukar måttet ligga mellan 18 och 21 cm. Nu kommer måttet öka med ungefär 1 cm i veckan. Den växande bebisen och livmodern trycker din buk utåt och genom återstoden av graviditeten kommer den att fortsätta trycka på dina lungor, mage och njurar. Detta kan göra att du lättare blir andfådd, behöver kissa oftare och inte kan äta lika mycket. Kring vecka 20 har de flesta känt bebisen några veckor och nu kan man ibland kan man till och med se en del av rörelserna. Barnet blir ofta livligare på kvällen.


Under vecka 20 får du också ett moderskapsintyg av barnmorskan. Det bekräftar att du är gravid och anger också beräknat datum för förlossningen. Intyget ska skickas till Försäkringskassan.


Hur jag mår: Precis som tidigare veckor så mår jag bra, jobbigt att kissa hela tiden och jobbigt att gå i trappor men jag är pigg och glad och längtar hur mycket som helst efter pyret! VI har äntligen känt de första sparkarna och jag tror att jag lite då och då känner att våran lilla kicker bökar runt där inne! Magen kan nog ha växt lite, men den är fortfarande ganska liten med tanke på vilken vecka vi är i!

 

Annars så ser vi grymt mycket framemot fredag, Äntligen så är det våran tur för Rul och vi hoppas att få se en levande, frisk liten prick! oron finns såklart med men jag försöker att inte tänka på det allt för mycket..

 

Lyckan är iaf total, älskar den lilla magen och Henrik också! ♥ Det är verkligen det bästa som har hänt mig!


Kommentarer
Postat av: fatima (Isayah's mamma + BF i mars)

Grattis till vecka 20 wohoo

2011-01-04 @ 01:01:00
URL: http://www.thistakes.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback