V.23

2011-01-28 09:28:40 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
Bäbisen är nu ca 28 cm lång från hjässa till häl och väger ca 600gram. Den ser vid det här laget helt mänsklig ut och ansikte och kropp liknar dem hos en nyfödd. Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Bebisen rör navelsträngen och olika delar av sin kropp med händerna för att utforska. Den kan nu suga på tummen "på riktigt", istället för att bara stoppa den i munnen. Du kanske kan känna små "skutt" i magen när bebisen hickar på grund av vätskan den svalt. Om fostret föds nu finns det en liten chans att det överlever med kvalificerad experthjälp och chansen för överlevnad ökar nu för varje dag.

Mamman:
Håret kan kännas tjockare eftersom du slutat tappa hår. Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Din totala viktuppgång ligger
förmodligen omkring 7 kg.

Ju närmare förlossningen du kommer desto svårare kan det bli att sova. Nattsömnen kan bli kort på grund av exempelvis täta urinträngningar, halsbränna och kramp i benen. Kanske ett varmt bad, en kopp örtte, lugnande musik eller en god bok kan hjälpa dig att somna lättare. En del läkare rekommenderar att kvinnan sover på sidan med en kudde mellan benen. Tänk på att inte stressa eftersom det får din puls att öka. När din puls ökar så ökar också fostrets puls. Det kan märkas genom att barnet kan sparka. Prova avslappningsövningar eller vila för att lugna fostret.


Pappan:

Även blivande pappor bör prata så mycket som möjligt med sitt ofödda barn. Det finns forskning som visar att ofödda barn lättare uppfattar djupare röster än ljusa. Det stimulerar utvecklingen av barnets nervsystem och man kan kommunicera med små buffar och klappar på magen. Ofta så svarar bebisen.

Hur jag mår:
Haha, blir som jag har skrivit föregående veckor - JAG MÅR OTROLIGT BRA! Så härligt att vara med barn, lillan bökar runt hela tiden och igår kunde vi till och med se vart hon sparkade! :D Det var häftigt!  jag har börjat fått ont i nedre delen av magen när jag rör på mig mycket och snabbt! Men annars är allt prima! ♥ Viktuppgången ligger INTE på ca 7kg.. max 4 tror jag nog, har inte vägt mig denna vecka men det går ganska sakta ^^

Livet är underbart!  


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh så mysigt och läsa om er:) mår så bra i hjärtat.. strosade runt och kollade på llite bebiskläder idag. Bonusmoster längtar efter lillan! Älskar er prinsessorna mina!!

2011-01-28 @ 15:51:31
URL: http://emmaoliviapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback