V.27

2011-02-25 07:35:00 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:
Barnet ser nu ut som det kommer att göra vid födseln förutom att det är mindre och smalare. Från och med nu anger man bebisens längd från huvud till häl. I vecka 27 är medelkroppslängden 36 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1 kg. Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern, även om den inte blir så mycket större kroppsmässigt. Huvudets omkrets är 26 cm. Hörseln har utvecklats mer och din bebis börjar öppna sina ögon. Bebisen känner igen din röst och din partners om ni är tillsammans ofta.
 

Mamman:
Grattis - nu är det den första veckan i den tredje och sista trimestern. Det kan hända att du känner en fot som tar spjärn mot magen. Barnet testar sina krafter. Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont minst sagt.


Livmoderns mått är mellan 25 och 28 cm. Röda strimmor kan börja synas på din mage, detta är inte ovanligt. Dessa bleknar efter förlossningen. Du kan känna också av: halsbränna, gas i magen och tryck mot lungorna. Kring den här tiden börjar du antagligen att lägga på dig en del vikt om du inte redan gjort det. Detta gör man ungefär till vecka 36. Vikten du lägger på dig under graviditeten är inte ohälsosamt fett utan kommer att fördelas till flera ställen. Bara vikten på dina bröst kan fyrdubblas under en graviditet. En del av vikten går till kroppsvätskor som fostervatten och ökad blodmängd. Blodvolymen enbart ökar 30-50 % under din graviditet. Barnet och moderkakan väger ju en del de också. Dessutom lägger man ofta på sig några kilon extravikt i form av fettreserver inför första tiden med barnet.

 

Partner:
Glöm inte att uppmuntra din partner. Många upplever sig själva som odugliga, fula och klumpiga vid den här tiden. Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.

 

Hur mår jag:
Haha, strålande mår jag! Oförskämt bra! Njuter av varje sekund! Självklart känner jag av att jag är gravid, svanken har jag problem med lite då och då, men det börjar bli bättre igen (promenader hjälper!!) sedan har jag denna vecka varit väldigt trött och utmattad.. men även det tror jag kommer vända igen! Lite surauppstötningar märker jag också av ibland.. men trots mina små problem så mår jag jättebra, kroppen känns pigg och jag orkar göra det mesta!

Vikten tror jag ligger på +5-6kg ungefär.. men vad jag kan se och vad jag känner så är det endast på magen som vikten ligger! Så det känns skönt!

Lillan i magen bökar iaf runt mer eller mindre hela tiden. Supermysigt men lite obehagligt ibland då det verkligen sparkas hårt! Men det verkar ju som att hon mår bra iaf :D


Kommentarer
Postat av: Emma

åh nu saknar jag er ännu mer:( <3 fantastiskt mysigt är det att läsa om er vännen, men varje gång så längtar jag så himla mycket efter er:) <3 mina prinsessor!

2011-02-25 @ 09:02:48
URL: http://emmaoliviapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback