Fråga ang namnvalet!

2011-08-13 16:47:04 Frågor & Svar
» Kommentarer(5) «


Hej på er, får lite nu och då frågor kring våran dotter namn, Lo.. så nu tänkte jag berätta för er hur och varför vi valde det!

Namnet Lo hörde jag första gången för kanske två år sedan (om jag minns rätt). Jag följde då en blogg vid namn acarolinas.blogg.se (bloggar tyvärr inte längre), och hennes lilla flicka fick namnet Lo. Jag blev så otroligt förtjust i namnet och sedan var det inte mycket mer med det.
Ca ett år senare (alltså förra sommaren) blev jag med barn, såklart började vi ganska tidigt prata om namn, både till en flicka och till en pojke.

Jag nämnde då namnet Lo för min sambo Henrik, som ganska snabbt dissade det. Henke tyckte det var lite småkonstigt och nja det var helt enkelt ingen hit. Minns då att jag sa - "fundera på namnet några dagar, så lovar jag att du kommer ändra dig.."

Och ja, några dagar senare kommer då Henke och säger att det är väldigt sött och fint. Vad var det jag sa!? hihi

Ja, men sedan så var jag ju helt säker på att det låg en lite grabb i magen, och pojknamn är svårt tycker vi båda, så jag la ner all enegri på pojknamn. V20 visade att mamma hade fel, visst var det en liten tös i magen och vi tog då upp olika namnförslag igen.

Bella, Wilma, Ebba, Tuva, Alva, Alicia och såklart Lo.

Ett tag var vi inne på Wilma/Vilma.. men så visade det sig komma 3 stycken i februari vilket kändes mycket, så jag tog bort det namnet på listan. Tuva var aldrig Henke speciellt förtjust i, Lo var Henke heller inte helt hundra på.

Vi hade iaf två namn de sista månaderna, Ebba eller Lo. Jag har alltid älskat namnet Ebba men tyckte att det kändes trist att det är så pass vanligt. Men Henke vägrade säga vad han egentligen tyckte om Lo.

11 Juni kommer lillan ut och jag kände nog för första gången att det inte spelade så jättestor roll, när jag såg henne var det en Lo i mina ögon men jag trodde inte Henke kände lika.

När vi fick in vårat fika och första stunden som familj så säger Henke, visst är det en liten Lo ♥? och självklart var det en Lo. En perfekt liten underbar flicka som såklart skulle heta Lo.

Lo är ett otroligt vackert och unik namn tycker både jag och Henke. Jag ville ha ett lite annorluna namn och Lo är det finaste namnet jag vet.


Men precis som med många andra namn så gillar inte alla Lo, vissa fattar inte att det är ett namn..??! och vissa tycker det är konstigt eller fult.

Men vi älskar det, och vi älskar våran fina Lo!



Kommentarer
Postat av: Malin

Jag tycker namnet Lo är superfint, blev kär i det när jag läste de här :) Dock blir det namnet Leia när/om jag får en tös. Lo heter väl förresten en tjej i The Hills också så helt ovanligt är det ju inte som vissa tror :) Kram, fin blogg!

2011-08-13 @ 17:41:51
Postat av: Johanna

Det är jättefint och passar er fina dotter utmärkt! :)

2011-08-13 @ 18:34:49
URL: http://jordi.blogg.se/
Postat av: Jennie- Mamma till Melker

Åh vilken gullig namnberättelse :) Jag och sambon var väldigt oense innan vi kom fram till Melker, och bad han fundera över namnet också.. Och till slut så säger han på bb, visst är det en liten melker ;) hehe karlar.. Vi som skulle ha en vilgot, och en alfons och en massa andra namn.. Jag tycker lo är fint, och hon passar bra i det :)

2011-08-13 @ 19:50:01
URL: http://mittlivsomjennie.blogg.se/
Postat av: tove

Lo är gulligt :) Min kille tyckte de va jättefint! men många vet inte att Lo också kan vara ett pojknamn. eller ja, jag vet iaf en kille som heter Lo också :) hihi

2011-08-13 @ 21:09:19
URL: http://tovediana.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag älskar namnet Lo och hoppas att vår bebis kommer ut som en liten Lo. Fin historia ❤️

Svar: Åhh så kul att höra! Det är såå fint och passar våran tjej så bra <3 Lung tjej med glimten i ögat!
Linnéa & Lo

2014-11-16 @ 08:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback