V.36

2011-04-29 06:52:00 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:

I vecka 36 är medelkroppslängden ca 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 2800 gr. Huvudets omkrets är ungefär 33.5 cm. Många kvinnor tycker att fostret rör sig mindre och mer sällan från och med nu.  Föds ditt barn i vecka 36 så klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen. Fostret fortsätter att växa och skruvar sig nedåt i bäckenet.

Du kan till och med känna en lättnad snart och kunna andas lite enklare. Detta gör också att du kanske få gå på toaletten oftare också. Skulle förlossningen starta nu så gör man oftast ingenting för att förhindra detta. Moderkakan börjar åldras.
Barnet gör sig färdigt att födas när som helst och underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.


Mamman:

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. De sista veckorna nu ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern.

Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några
livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72 timmar om rörelserna minskar i antal.

De sista veckorna kan vara väldigt tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.

 

Hur mår jag:

Oförskämt bra, förstår inte att jag hittills haft det så bra.. för mig har allt upplevts som underbart och jag hoppas att även de sista veckorna + förlossningen kommer kännas så. För sedan när våran lilla Bebis kommer så blir det nog svårt att inte tycka att livet är fantastiskt! Oron finns såklart hos mig hela tiden, - tänk om det är något fel på våran bebis, tänk om något händer under förlossning… sjukt jobbigt men jag antar att de flesta kanske någon gång känner som jag gör.

 

Kroppen börjar såklart bli tyngre men det mesta går ändå bra, jag är fortfarande hyfsat pigg. Dagarna har blivit lite jobbigare, men jag har dragit ner på saker som jag brukar göra för att orka med nästan som vanligt, svårare än så är det ju faktiskt inte.

 

Känns annars helt underbart att det är max 50 dagar tills vi får träffa våran Bebis, men det kan också bara vara 20 eller 34! Ja eller såklart något där emellan! Vi längtar ♥


Kommentarer
Postat av: Annalena

Känner igen mig när det gäller tankarna : tänk om något är fel, om något går fel. Mycket av dessa tankar hade jag precis i början av graviditeten. Sedan försvann dom, eller dom kanske ersattes av andra tankar :) Men nu är dom tillbaka igen... tror det är för att det börjar närma sig duedate nu :)

2011-04-29 @ 11:03:10
URL: http://lillisandal.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback