V.34

2011-04-15 07:14:00 Lo i magen ♥
» Kommentarer(1) «


Bebisen:

Din bebis längd är denna veckan ungefär 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 – 2.4 kg.

Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.

Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern.

 

Mamman:

Under slutet av graviditeten är det vanligt att värkarna ändrar sig en aning, ibland kan det kännas som om lungorna trycks uppåt och man får svårt att andas för en stund. Det kan vara svårt att skilja förvärkarna från riktiga värkar. De kan komma tätt och upplevas som intensiva, ett sätt att särskilja dem är att ta ett varmt bad, det får förvärkar att avta medan riktiga värkar fortsätter.
Många börjar fundera allt mer på förlossningen. Det är vanligt att man är orolig för att något ska hända. Du kan vara orolig för att du har mått ”för bra” och tänka att ”det får inte vara så här lätt”. Eller så tänker du motsatsen, ”allt har varit så jobbigt, det kanske inte är meningen att jag ska få vara glad”. Det är vanligt och helt normalt. Även som partner kan man ha många funderingar. Det är svårt att förbereda sig på att vara ett bra stöd när man inte vet vad som väntar. En del blivande pappor eller partners kan uppleva tanken på förlossningen som skrämmande.

 

Hur mår jag:

Precis som det står här ovanför så tänker jag mycket på förlossningen, jag känner mig taggad och lugn inför den. Men oron att det ska hända något då är väldigt stor.

Förvärkarna fortsätter men foglossningen har varit lite bättre denna vecka. Annars mår jag bra, lite mer trött än en ”vanlig icke gravid Linnéa” men jag tycker ändå att vardagen flyter på bra. Kroppen känns fortfarande pigg och jag har ännu inte påverkats så mycket av varken magen eller viktuppgången. Kanske just för att det ännu i princip bara är magen som har blivit större.

Både jag och Henrik är troligt spända och förväntansfulla på att bli föräldrar, vi längtar enormt mycket och Lillan får gärna titta ut lite tidigare

Kommentarer
Postat av: Sofie

nu är de nära vännen! Jag vet att de kan vara svårt att inte oroa sig ang förlossningen..men du har ingenting att oroa dig för. För de första så har du haft, som jag förstår de, en felfri graviditet där de har sett bra ut på alla tester och ultraljud. Jag blev faktiskt lugn när de väl var dags och tänkte att om de händer något så kan jag börja oroa mig då..sedan är barnmorskorna så otroligt duktiga och erfarna, så händer de något så är de snabba att fixa de :-)

2011-04-15 @ 15:45:48
URL: http://sofiewassman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback