V.19

2010-12-26 18:58:40 Lo i magen ♥
» Kommentarer(0) «


Mamman:
En del kan känna av foglossning under de här veckorna. I allmänhet ökar smärtorna fram till ca vecka 24 för att sedan lägga sig på en mer jämn nivå. Får du problem med foglossning så kontakta din barnmorska och be om råd om vad du ska göra för att lindra besvären. Ett vanligt symtom är att man har svårt att svårt vända sig i sängen.

Du har nu en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.

Naveln blir allt plattare i takt med att magen blir större.


Bebisen:
Nu befinner sig bebisen i den övre delen av livmodern. Utifrån sett är det mitt emellan blygdbenet och naveln. Fostret är inte bara medvetet om ljud utifrån, utan också om ljus och kan reagera på dem. Livmodern väger nu ungefär 320 gram och innehåller 4 dl vatten. Detta tillsammans med moderkakan väger ungefär 1 kg.Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. I hjärnan bildas flera miljoner nervceller för barnets motorik. Det är de som sammankopplar hjärnan med musklerna. Ett resultat av det är att barnet nu kan göra medvetna rörelser, som att suga på tummen av egen vilja.

Blodet cirkulerar i full fart. Navelsträngen växer och blir allt tjockare efterhand som blodflödet ökar. Fostrets immunsystem börjar nu fungera och producerar antikroppar. Nu är fostret så pass stort att det oftast går att känna sparkar och rörelser.

Hur jag mår:
Mår kanon, haha! Tror nu faktiskt att jag kan känna lilla pyret men det är ju fortfarande svårt att vara helt säker, så fort jag kan ska jag ta mig ett bad och hoppas att jag kan känna lite mer! :) Magen är inte mycker större, men lite skillnad kan vi se! Känns dock som att jag är i v.10 :S vilket är jobbigt, längtar verkligen till Rul om 12 dagar då vi får se så att allt är bra.. nojjig är jag fortfarande... känns ju verkligen jättekonstigt att om en vecka är vi i v.20 och jag märker knappt att det ligger något i min mage..

Någon mer än jag? Men i överlag mår jag ju bra, självklart se jag det både som något bra och dåligt att det syns lite och att vikten är den samma som innan graviditeten!  ♥  - Vi längtar efter dig Pyris!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback