V.17

2010-12-13 09:30:57 Lo i magen ♥
» Kommentarer(0) «


Mamma:
Åtminstone människor som du umgås med dagligen ser nu att du är gravid. Kanske vill alla lägga en hand på din mage och det är inte alltid bekvämt och då får man säga till, magen är din och din partners ägodel om du vill det. Din kropp påverkas av graviditeten, såväl utanpå som inuti. Ett exempel är ditt hjärta, som har vuxit med tjugo procent högre kapacitet än tidigare, allt för att klara syretillförseln till dig och fostret. Självklart märker du även att kläderna börjar bli trånga och du kan även känna dig psykiskt mottaglig, med starka känslor som pendlar både upp och ner. Är du extra sugen på mjölk beror det på att fostret just nu lagrar kalcium.


En genomsnittlig ökning för dig själv nu kan vara runt 2,5-4,5 kg. Livmodern växer i snabb takt och växer mest uppåt till en oval form. Eftersom de flesta ligament som håller livmodern på plats sitter i den nedre delen, vid livmoderstappen (cervix) och däromkring kan livmodern ändra läge och flytta på sig. I 17: e veckan kan man känna livmodern ungefär en tvärhand ovanför blygdbenet. När livmodern växer så kan det kännas som en molande värk i magen och det kanske stretar och drar. Äggstockarna hamnar allt högre upp och vävnaden som håller livmodern på plats sträcks. Du kanske börjar känna dig extra hungrig nu när bebisen börjar lagra fett.


Bebis:
I vecka 17 är kroppslängden omkring 16 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 170 g. Nu växer bebisen så det knakar. Den här veckan börjar ditt lilla barn bli lite rundare. Både huvudhår och ögonbryn blir grövre hos barnet. Har barnet anlag för mörkt hår börjar pigmentcellerna i hårsäckarna att producera svart pigment. Huden är fortfarande väldigt tunn. Nu kan fostret suga på fingrarna. För att benen ska utvecklas har det också börjat att lagra kalcium. Fostret får nu underhudsfett under huden som vid förlossningen kommer att utgöra mellan 2 och 6 % av deras totala vikt. Detta kommer att hjälpa barnet att reglera sin kroppstemperatur när de föds. Den första avföringen (mekoniet) samlas upp i tarmen. I fjärde månaden uppgår den blodmängd som passerar moderkakan redan till cirka 27,5 liter om dagen. I slutet av graviditeten passerar 330 liter blod genom moderkakan var dag. Höga ljud utifrån kan få barnet till att röra sig och även tryck kan den reagera på.

Hur jag mår:
Jaa, som ni förstår så stämmer inte det "synliga" på mig så bra ännu, men jag tycker ändå att det har hänt liiiite på en vecka! :) Vilket jag självklart är jätteglad för! Jag tror till och med att jag har gått upp ett kilo! :D
Hungrig är jag, ofta vill jag äta, men inte mycket.. tyvärr så förstör min Ibs ganska mycket av det jag vill äta, men jag gör mitt bästa! JAG vill ju äta så att jag mår bra och slipper gå runt och vara hungrig!

Annars mår jag bra, tröttheten börjar bli bättre och jag känner mig pigg och otroligt lycklig! Fick till och med för mig att jag kände något för några dagar sen.. men det är ju så svårt att veta om det verkligen var bebis som jag kände ^^ hihi roligt, längtar tills vi båda känner sparkar! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback